Sommertur 2020

Her blir det «live» sommertur i 2020. Vi er avhengig av å ferdes i Norge – og vi har valgt Østlandet på vår sommertur del 1. Vi kjører og tar dagene som de kommer. Dette viser at det går fint å kjøre uten alt for mye planlegging.

Dag 1: Vi startet i Fredrikstad søndag 5. juli og første stopp ble Vikersund – fin bobilparkering (100 inkl. strøm) ved den store hoppbakken. Været nordover var regn og atter regn, men noen solstråler ved ankomst.

Fin bobilparkering ved den store hoppbakken i Vikersund. (Foto: Tore Steinar Pettersen)
En oversikt over plassen på Vikersund (Foto: Tore Steinar Pettersen)

Dag 2: Fra Vikersund gikk ferden videre til Sløvika camping. En stopp ved Kistefos museum for å beskue skulpturer og Twist galleri, et unikt utstillingshus over Randselva. Et museum som er Nord-Europas største skulpturpark ved tidligere Kistefos Tresliperi.

Kistefos museum
Sløvika camping

Dag 3: Etter et døgn ved Sløvika ved Randsfjorden tok vi veien til Gjøvik bobilparkering som ligger ved brygga til hjuldamperen Skibladner. Fin utsikt ut over Mjøsa. Kort avstand til butikk og bensinstasjon.

Dag 4: Da har vi kommet til Fossen Camping litt nord for Fagernes. En fin plass ved en stri elv og en liten foss. Stort sett fastboende, men god plass til dagsgjester.

Fossen camping på RV 51 litt nord for Fagernes.
En liten foss i elva Østre Slidreåne. (Foto: Tore Steinar Pettersen)

Dag 5: I dag gikk turen over Valdresflya. Fint med lunsj i høyden. Heldigvis ikke snø her nå, slik det var for et par dager siden. Vel nede stoppet vi på en bobilplass som tilhørte Skårå Camping. Lå ved et vann og det var mulighet for en dukkert.

Valdresflya med Bitihorn (1608 MOH) i bakgrunnen. (Foto: Tore Steinar Pettersen)
En bobilplass ved Skårå camping. (Foto: Tore Steinar Pettersen)

Dag 6: Dagens etappe fortsatte nedover via Vågå og Otta før vi igjen klatret oppover igjen på en mindre svingete «bygdevei». Her måtte vi bokstavelig talt ut å jage sauene som hadde campet mitt i veien. Vårt mål var Strand Fjellstue i Espedalen. En koselig plass med restaurant og en liten souernier-butikk.

Dag 7: Vi ble en dag til på Strand Fjellstue. Vi følte at vi hadde kjørt mye, om ikke langt. Her var det flere husdyr (lama, geiter, hester, esel og høner) og beskue og et fint utgangspunkt til Helvete (5 km) Nord-Europas største jettegryter. Dette er verd et besøk, men man må være litt god til beins og ikke ha høydeskrekk. Grytene er opp til 40 meter dype og 20-30 meter i diameter.

Helvete – Nord-Europas største jettegryter ligger sør i Espedalen.
Lama beitet på Strand Fjellstue i Espedalen. (Foto: Tore Steinar Pettersen)

Dag 8: Da har neste uke startet. Fra Espedalen var målet Østerdalen. Da gikk ferden ned til Vinstra og E6 sørover i noen km før vi klatret opp på Venabufjellet. Nydelig flatt landskap. Lunsj på en p-plass på fjellet, før vi klatret ned Rondane til Folldal. Vi bestemte oss for å ta overnattingen på Alvdal. P-plassen til Aukrust-senteret ble plassen.

Lunsj på toppen av Venabufjellet. (Foto: Tore Steinar Pettersen)
P-plassen foran Aukrustsenteret med Reodor Felgens rakett i bakgrunnen. (Foto: Tore Steinar Pettersen)

Dag 9: Etter Alvdal gikk ferden videre til Tynset hvor vi beskuet verdens største spark. Derfra tok vi Rv30 sørover. Tok av en stikkvei for å se Jutulhogget. Denne veien anbefales IKKE med bobil. Smal, bratt, svingete sandvei. Bra vi ikke møtte noen biler. 5,5 km. Fra utsiktspunktet var det heldigvis kun 500 m ned til Rv3. Langs veien stoppet vi for å beskue Stor-elgen.

Verdens største spark på Tynset (Foto: Tore Steinar Pettersen)
Jutulhogget. Foto: Tore Steinar Pettersen?
Stor-elgen på Rv3 (Foto: Tore Steinar Pettersen)
Koppang camping. (Foto: Tore Steinar Pettersen)

Dag 10: Det ble en litt «rar» dag. Hadde tenkt stopp i Innbygda (Trysil). Tok 217 fra Koppang nordover til sørenden av Femunden, men tok en stikkvei på tvers og kom da raskere til sørgående Rv26. Et kjedelig landskap, lik de finske skoger. Tok en rast i Innbygda, men bestemte oss å kjøre videre. Plottet inn Elverum på GPSen men Fant en nedlagt bensinstasjon på veien og bestemte oss for å bli der i natt.

Ved en nedlagt bensinstasjon på Rv 25 (Foto: Tore Steinar Pettersen)

Dag 11: Neste morgen gikk ferden videre til Elverum, der fant vi noen butikker som selvsagt måtte besøkes. Vi avtalte med vår sønn at vi skulle komme innom hytta, med ikke før om to-tre dager så derfor har vi nå lagt oss til på Støa Camping på Braskereidfoss på Rv2. En stor plass hvor vi til og med fikk egen veranda til bilen.

Støa camping ved RV2. (Foto: Tore Steinar Pettersen)

Dag 12: Vi ble på Støa Camping en ekstra natt. Fikk dermed med oss en åpning av plassens pub. Passet anledningen også å få noe flere skritt på telleren. Fin solnedgang over Glomma.

Solnedgang på Støa Camping.

Dag 13: Denne dagen hadde vi avtale med vår sønn om å treffes på hans hytte på Grinder i Solør. På vei passerte vi Flisa og måtte ta bilde av verdens lengste trebru som er konstruert for full trafikk. Ved enden av brua står verdens største tannpirker. Dette er noe av landsbyen Flisa skryter av.

Verdens lengste trebru for fulltrafikk og verdens største tannpirker. (Foto: Tore Steinar Pettersen).

Dag 14: Dette er siste etappe på vår sommertur 2020. Den går fra Grinder o Solør til Fredrikstad. På veien passerer vi Kongsvinger, og vi passer på å se Kongsvinger festning.

Hovedbygningen på Kongsvinger festning. (Foto: Tore Steinar Pettersen)

Dette er en kort beskrivelse av en liten Norges-tur. Det er masse å se i Norge, og mange fine steder å stoppe. Det er ikke meningen at dere må følge vår rute, men det er ment som en liten innføring hvor det er mulig å stoppe.